Saturday, 17 March 2012

Bukan Senang Ke Nak Jadi Baik Ni?

Assalamualaikum...


Ramai orang cakap dekat aku senang nak jadi baik. Memang aku tak nafikan sememangnya , memang senang nak jadi baik. Contoh yg asas:
 

Hang kena...
-selalu ingat ALLAH
-hang pakai tudung/menutup aurat (bagi perempuan)
-hang hormat mak ayah 
-selalu sembahyang


Kan senang tuh. kan?


Memang senang kot,tapi kenapa kita payah sangat nak buat? lagi-lagi dekat zaman serba berteknologi yg tinggi. Bukan ke lagi senang nak melaksanakannya? Nak tutup aurat, tudung dah berlambak dekat tepi-tepi jalan or pasar malam macam-macam fesyen lak tuh. Tapi sekarang ni kebanyakkannya pakai tudung sebab ikut fesyen terkini. Kalau x pakai tudung ber'atap' tuh kolot lah jawabnyer..


Nak hormat ibubapa, selalu ikut cakap diaorang. Tapi yg ni aku rasa yg paling-paling 100x susah nak buat kan. Mak minta tolong je " Alah mak kejap lah", "Mak ni kacau je lah..", "Ayah ni menyusahkan orang jelah".. Itulah lah, inilah..macam-macam kita menjawab..padahal kita cakap "ah" je dekat ibubapa kita dah berdosa.. 
memang susah kan?


Nak selalu ingat DIA. Lagi senang.. kita boleh berzikir selalu,berdoa... tapi ni yg paling kita alpa dan lupa dgn DIA...hati kita terlalu taksub dengan hal-hal duniawi sampai DIA yg mencipta kita pun kita bole lupa kan?hati kita dah diisi dengan benda-benda sejak lahir lagi.. bayangkan bayi dalam kandung dihadapkan dengan lagu-lagu yg melalaikan sedangkan lebih elok kalau kita hadapkan dengan membaca al-quran untuk ciptaan DIA yg bakal melihat dunia tuh. Aku tak cakap aku baik dan selalu ingat DIA..tapi aku selalu berusaha.. semua manusia akan melakukan dosa..


Bukan nak cakap banyak, tapi punca segala nya. nak jadi baik.. semuanya bermulanya dari hati. Niat kita untuk diri kita dan DIA. Kita nak dia redhai kita atau dilaknat oleh nya. Dan tuh semua bermula juga dari solat kita. Kalau kita sembahyang kerana DIA. Pasti semuanya mudah dan jalan untuk kita jadi baik terbuka luas. Insyaallah dengan keberkatan DIA. Amin..


Insyaallah semua orang boleh berubah kalau niat korang betul yea..hehe 


p/s: Yang baik datangnya dari ALLAH yng buruk datangnya dari aku... tak niat nak burukkan siapa2... wasalam... :D









3 comments:

AMALINA YA'AKUB said...

lama x msuk blog ni.. dulu warna pink kan? smpai dh tukar layout dah blog ni.. hehhe hye cik golek !

pstt : ke saya salah blog? erk?

AMALINA YA'AKUB said...

anda ditag
http://lavender498032.blogspot.com/2012/03/2nd-butterfly-giveaway-by-intan.html

..cik gugu.. said...

ckp nk jd bek mmg senang, tp aty ni, kne kuat utk tolak semua dugaan yg halang kita dr jd bek .