Sunday 26 May 2013

kilabreT #1

Kei

Rambutnya yang panjang dan hitam berkilat itu sudah cukup buat aku terpaku buat kali pertamanya- rupa paras dia tak dapat described dengan kata-kata cukup dengan pandangan orang disekeliling aku je dah boleh baca isi hati mereka semua tentang dia. Langkah aku diteruskan untuk melintasi dia- tak sangguh duduk situ lama-lama takut dapat dosa mata pulak aku ni.

"Awak!" langkah kaki aku terhenti dengan mengejut. Aku menoleh kebelakang. Gulp. Dialah- aduhai dia perasaan ke aku dok renung dia dari jauh tadi? Mampos lah.

"Risalah pelajar awak terjatuh tadi" tangan kanannya menghulur sehelai kertas berwarna putih yang tertulis namaku- mungkin dia perasaan yang kertas tu jatuh masa aku blah tadi or mungkin dia memandang aku jugak kan? hehe.

"Oh,thanks." tanganku laju menyambut pemberiannya dan melemparkan sebuah senyuman- senyuman maut yang aku selalu guna untuk mana-mana gadis yang aku jumpa. Cehh!. Dia membalas kembali senyumanku dengan lebih manis dan lebih maut- ye nampak disitu 'lebih maut' maksudnya mungkin aku akan tak dapat tidur malam ni dengan lena. Sudah.

     Dia berlalu pergi dan aku masih menanti dia memandang aku kembali. 1... 2... 3... . Dia memandang kembali kebelakang dan tersenyum malu- yes! aku menang dan aku percaya dia tak akan lupa senyuman aku ni. Hehe.

                           *                                             *                                                    *

     Jus tembikai tu sudah separuh kosong tapi kelibat  Aryan masih belum nampak lagi- bau perfume budak ni pun aku tak tehidu lagi. Jari-jemari Kei ligat bermain dengan straw gelasnya. Jam ditangan dilihat lagi buat kali ke berapa pun dia tak pasti. "Yan,kau ni memang nak makan sangat sneaker aku ke ni" suaranya separa tegas- kalau Aryan ada dekat disitu memang sneaker Kei  dah ada dalam mulut Yan dah ni.

     Little Talks- yang dinyanyikan oleh  band of monsters and men berdering tanda ada panggilan masuk. Kei pantas menjawab.

"Yan,kau ni dekat mana? aku dah dekat setengah jam tunggu kau dekat kafe ni noob" ketiak dia pun macam dah separa berlecak- hilang bau perfume yang aku pakai pagi tadi tau tak.

"Kei..sorry..sorry..dalam perjalanan nak pergi kafe tadi aku terserempak dengan Prof.Mahathir lah" nadannya merayu tanda minta simpati dari Kei.

"Yela yela,kau selesaikanlah  dulu assignment kau tu" Kei menamatkan bualan dengan Yan- sedikit merajuk. Apa aku nak buat ni. Kelas tak ada. Bosannya. Matanya melilau melihat keadaan didalam kafe itu- mana tau ada awek-awek cun. Hehe. Pandangannya terhenti. Dup dap- jantungnya berdegup laju dari biasanya. Eh,dialah. Dia dengan siapa tu boyfriend dia ke? Mesra semacam je. 

     Kei sudah mengalihkan pandangan matanya kearah lain- malas nak usik-usik girlfriend orang ni dan disudut tepi pulak ada seorang gadis memandangnya dengan menggoda. Kei hanya membalas dengan senyuman yang hambar. Baik aku blah sebelum minah ni nak test aku. Cabut. Kei berlalu pergi. Syasya yang berada di kaunter kefe hanya memandang Kei dari jauh dengan pandangan sayu. Kei hilang dari pandangannya.

"Sayang, you nak makan apa? Syasya tersentak. Senyum.
"Anything" dia memaut kembali lengan Mikhail- lengannya ala-ala Malik Noh bina badan.
"Okay my sweetheart" pipi Syasya dicium tanpa segan silu. Syasya hanya berdiam.

                                    *                                         *                                                *

Syasya

     Rambutnya yang terjurai diselak disebalik telinga. Matanya semakin mengantuk tapi assignment belum siap lagi- tebal memang aku tak boleh nak cakaplah kalau hempuk semua bekas scandal aku memang masuk ICU semuannya sekali. Hehe.

     Kerusinya ditolak ke belakang. Dia bangkit lalu menuju ke ruang balkoni rumah sewanya. Syasya menghirup udara malam diluar- sejuknya boleh sampai menusuk ke tulang temulang ni. Dia memeluk tubuhnya dan menyaksikan pemandang malam. Sedang matanya sibuk menikmati anugerah alam matanya dapat menangkap satu susuk tubuh di halaman taman yang berhampiran dengan rumah sewanya.

     Siapa tu? hantu ke? hish celupar betul mulut aku kang tak pasal-pasal betul. Syasya masih lagi memandang susuk tubuh itu. Lama-lama dia pandang baru dia nampak dengan jelas. Eh,manusia dan manusia iu seorang lelaki. Lelaki? hehe. Dia berlari-lari anak ke dalam ruang biliknya dan mencapai cameranya diatas meja. Dia mencari sudut yang cantik dan snap. Satu lagi dan lagi. Syasya tersenyum puas tapi lelaki yang berada ditaman terasa dia diperihatikan dan dia memandang ke arah Syasya yang berada di balkoni. Syasya tersentak dan mereka bertentangan mata buat kali pertamanya. Syasya terasa bahang satu badan. Hish,aku kena menyorok ni. Syasya berlalu kedalam biliknya.

     Hush biar betul jantung aku ni. Dah kena kejutan elektrik ke? parah..parah.. Syasya baring atas katilnya. Dia tersenyum sorang-sorang- jelingan mamat tadi memang akan buat aku termimpi-mimpilah. Syasya sudah penat tersenyum seorang diri akhirnya dia akur dengan kepenatan matanya dia tertidur jua tepat jam 1.30 pagi. Dia berharap akan bermimpikan mamat tu dalam mimpinya malam itu. Senyuman dibibir Syasya masih kelihatan walaupun dia sedang lena terbuai dek mimpi indah.

     


No comments: